1. Do zadań Prezydenta Miasta Poznania należy:
- kierowanie bieżącymi sprawami Miasta Poznania;
- reprezentowanie Miasta na zewnątrz;
- administrowanie danymi osobowymi;
- koordynowanie przygotowywania i realizacji wieloletnich planów oraz programów rozwoju zmierzających do osiągnięcia strategicznych celów Miasta Poznania;
- nadzorowanie prowadzenia gospodarki finansowej Miasta Poznania, realizowanie w tym zakresie zadań określonych w ustawie o samorządzie gminnym oraz w ustawie o finansach publicznych;
- zapewnianie przygotowania projektów i realizacji uchwał Rady Miasta Poznania;
- w przypadkach niecierpiących zwłoki wydawanie przepisów porządkowych;
- zatrudnianie i zwalnianie kierowników miejskich jednostek organizacyjnych oraz wykonywanie w stosunku do nich uprawnień zwierzchnika służbowego;
- wykonywanie uprawnień zwierzchnika w stosunku do kierowników powiatowych inspekcji i straży, w zakresie przewidzianym przepisami odrębnymi;
- wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej;
- udzielanie upoważnień do wydawania decyzji w jego imieniu;
- wspieranie współpracy Miasta Poznania z partnerami zagranicznymi;
- prowadzenie polityki informacyjnej Miasta Poznania;
- zapewnianie opracowania planu operacyjnego ochrony przed powodzią, ogłaszanie i odwoływanie pogotowia oraz alarmu przeciwpowodziowego;
- zabezpieczanie interesów Miasta Poznania w spółkach i spółdzielniach, prowadzenie spraw dotyczących tworzenia spółek z udziałem Miasta Poznania, przystępowania Miasta Poznania do spółek, stowarzyszeń i spółdzielni oraz występowania z nich (z wyłączeniem zadań z zakresu nadzoru nad spółdzielniami socjalnymi), a także opracowywania propozycji gospodarowania udziałami i akcjami stanowiącymi własność Miasta Poznania, w szczególności przygotowywania prywatyzacji jednoosobowych spółek z udziałem Miasta Poznania;
- prowadzenie spraw dotyczących przekształceń własnościowych i organizacyjnych miejskich jednostek organizacyjnych oraz komunalnych osób prawnych.